Sidor

söndag 9 september 2012

Nybakat bröd och marmelad på vindruvor


Älskar att baka bröd. Doften, smaken, värmen, känslan. Är inte någon slav under recept utan tar lite vad som finns i skafferiet. Idag blev det morötter, vete- och rågkross samt pumpakärnor. Under tiden bröddegen jäste passade jag på att rensa ur kylen lite. Då hittade jag bland annat ett gäng vindruvor som blivit kvar sen förra söndagens dopkalas. Vad kan man hitta på här då tänkte jag och började drömma mig bort. Nåt att ha på brödet när det är färdigt såklart!

Jag slängde ner kärnfria druvorna (ca 500 gram, både röda och gröna) i en kastrull. Hällde på en dl vatten och satte på spisen. Sen lät jag druvorna koka i ca 10 minuter innan jag tillsatte ca 2 dl syltsocker och kokade tills marmeladen klarade gelétestet*. Sen fick allt svalna något innan marmeladen hälldes upp på burkar.


Förvånandsvärt gott måste jag säga. En riktigt intensiv sötsyrlig smak. En höjdare!!


*Gelétest innebär att man häller upp lite sylt/gelé/marmelad på en iskall tallrik. Stelnar det är det klart. Skulle sylten ändå bli för lös, koka upp igen och reducera ytterligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar