Sidor

tisdag 29 april 2014

Sockerpasta - gör den själv!

Färgad och klar!

Ska jag ha sockerpasta att täcka tårtor med gör jag den gärna själv, dels för att garantera att den är absolut nötfri, vilket jag fortfarande inte hittar något annat märke som garanterar, och dels för att jag kan smaksätta och variera den precis så som jag vill ha den. Receptet jag använder mig av är jätteenkelt och riktigt bra. Jag hittade det hos "Bakverk & Fikastunder" och det ser ut så här:

Ingredienser

  • 1 msk gelatinpulver
  • 0,6 dl vatten
  • 1,25 dl vit sirap
  • 2-3 msk kokosfett
  • 600-700 g florsocker
  • Ev. smaksättning.

Lös upp gelatinet i vattnet och smält på svag värme tills helt flytande. Tillsätt sirap och kokosfett, rör om tills rinnande och tills fettet smält. Tillsätt eventuell smaksättning t.ex. vanilj-, hallon- eller citronessens. Vet du redan nu att du ska ha hela satsen i en viss färg kan du även tillsätta den nu. Häll ett paket (500 gram) florsocker i en bunke och häll över vätskan, rör ihop och tillsätt sedan resten av florsockret. Här är det viktigt att inte ta i för mycket florsocker. Bättre att ta för lite och sedan tillsätta mer vid knådning. Glöm då inte att sikta florsockret för att undvika klumpar. Degen ska vara flytande men inte rinnig. Se bild 2. Häll smeten i en plastpåse eller plasta in en bunke som båda tätsluts och ställs i kylen att vila i minst 4 timmar eller gärna över natten.

Bild 2

Tätslutande påse

Knåda sen degen smidig och kavlingsbar med hjälp av florsocker.

Oknådad deg direkt från kylen

Smidig, knådad och redo att användas
 För mörk sockerpasta - byt en del av florsockret mot kakao.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar