Sidor

måndag 26 september 2011

Äppelpäppelmos!

Fick en stor kasse härligt doftande höstäpplen av min svägerska. Inte så vackra, men doften som spreds i köket var helt fantastisk. Söt och syrlig.

Minns från när jag var liten hur mamma gjorde äpplemos i den riktigt brandgula hushållsmaskinen. Ur ett hål kom mumsigt äpplemos och ur den andra kom en "skruttkorv" som såg lite suspekt ut. Det var som trolleri. Hur visste maskinen att skrutt och skal inte skulle blandas med äpplemoset?? :o)

När jag köpte in Kitchen Aid för några år sedan köpte jag även till det stora tillbehörspaketet med passertillsats, köttkvarn, glassmaskin och skärtillsats. Har varit dålig på att testa dessa tillbehör men nu var det således dags. Köttkvarn och passertillsats monterades på plats medan kvartade äpplen kokade i en stor gryta på spisen. Knappt 5 minuter senare satte jag igång maskinen och proppade ner äpplebitarna i matarröret. Och ja, precis som när jag var liten satte magin igång och äpplemos hamnade i en bunke och skruttkorven i en annan. Fantastiskt!! Var lite ivrig så ett tag hade jag äpplemos i hela köket då det skvätte rejält när jag pressade ner lite för stora äpplebitar i röret.

Hur fotograferar man äpplemos på ett snyggt sätt...? :o)

När moset var färdigpasserat gjorde jag faktiskt ingenting mer, inga tillsatser, inget socker. Så gott som det var. Beror ju självklart på vilka äpplen man har. Men dessa var super. Tyvärr vet jag inte vilken sort det var, men det var gröna, ganska stora äpplen.

Förvaras i frysen då hållbarheten inte blir så lång utan socker och andra tillsatser.

Jag säger äpplemos! Vad säger du? Äpplemos eller äppelmos? :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar