Sidor

lördag 4 juni 2011

Herman - vandrings- och surdegskaka

I påskas var vi uppe i Mora och hälsade på ett par kompisar. Med oss hem fick vi Herman! Herman är en vandrings- och surdegskaka. Den ska behandlas väl i 10 dagar innan man skickar vidare smet samt bakar en ljuvligt god och saftig kaka. Här kommer lite bilder och instruktioner.
Hejsan jag heter Herman!

Jag är en naturlig surdegskaka. Jag ska stå på din diskbänk i 10 dagar utan lock. Du får INTE ställa mig i kylen. Slutar jag bubbla är jag död!

Dag 1: Jag kommer till dig
Dag 2: Jag behöver motionera; rör runt mig 2-4 gånger om dagen
Dag 3: Som dag 2
Dag 4: Jag är hungrig! Ge mig 2 dl mjöl, 2dl mjölk och 2,5 dl socker.
Dag 5: Som dag 2
Dag 6: Som dag 2
Dag 7: Som dag 2
Dag 8: Som dag 2
Dag 9: Jag är hungrig igen. Ge mig samma mat som förra gången. Sedan delar du upp mig i 5 lika stora delar. 4 stycken delar du ut till dina vänner tillsammans med en kopia på dessa instruktioner. Den femte Herman får stå kvar hos dig.
Dag 10: Jag är jättehungrig!! Ge mig 1,5 dl matolja, 3 ägg, 3tsk bakpulver, 100 gram hackade nötter, 2 rivna äpplen, 2,5 dl socker, 3,5 dl mjöl, 1 tsk salt, 100 gram hackad choklad och 2 tsk kanel. Blanda mig riktigt ordentligt och grädda mig sedan i en stor form (26-28 cm i diameter) 170 graden i nedre delen av ugnen i 60 min.

Lite kul tyckte jag så jag behöll en del själv och fortsatte ett varv till. Nu får jag dock erkänna att Herman är rätt torr och halvdöd på diskbänken. Kan eventuellt räddas men jag tvivlar på att jag kommer att försöka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar